مایع شوینده و ضدعفونی کننده لوازم نوزاد و کودک

چگونه اسباب بازی های کودک را به درستی شستشو و ضدعفونی کنیم؟

شوینده لوازم نوزاد و کودک مانا Mana baby Dishwashing Liquid

نحوه صحیح شستن و ضد عفونی کردن اسباب بازی های کودک

نگهداری از نوزاد یا کودک در منزل یک شغل تمام وقت است.

آیا شما هم مثل بسیاری از والدین دیگر نگران سلامت کودکتان هستید؟ آیا همیشه به دنبال راهی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی هستید؟ اگر پاسخ شما بله است، بهترین کاری که می‌توانید برای سلامت کودکتان انجام دهید ، شستن و ضدعفونی کردن اسباب بازی های آنان است. اسباب بازی هایی که فرزند شما آن‌ها را بر روی زمین می‌کشد، از منزل خارج می‌کند و سپس در دهان خود می‌گذارد به مراقبت های خاصی نیاز دارند چرا که باکتری ها و ویروس ها دقیقا به اندازه کودک شما اسباب بازی ها را دوست دارند. به همین دلیل، شستن و ضدعفونی کردن اسباب بازی های کودکان بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به روش های شستن و ضد عفونی اسباب بازی های کودکان میپردازیم.

روش های شستشوی اسباب بازی های کودکان

شستن با دستمال مرطوب : در این روش نیازی به شوینده خاص نیست و به سادگی و سرعت قابل اجراست اما از معایب بزرگ آن ناتوانی در پاک کردن لکه های سخت و عدم جلوگیری از رشد باکتری ها و ویروس ها می باشد، همچنین هیچ تضمینی هم در پاکیزگی کامل اسباب بازی ها از بقایای آلودگی ها و باکتری ها نیست.

شستشو با آب و مواد شوینده مخصوص : مواد شوینده معمولی ممکن است برای شستن اسباب بازی های کودک مناسب نباشند و حتی ممکن است باعث آلودگی و بروز حساسیت در کودکان شوند. به همین دلیل، باید از مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ای که برای شستن اسباب بازی های کودک طراحی شده‌اند، استفاده شود. این مواد شوینده ، خاصیت پاک کنندگی بالایی دارند و باعث پاک شدن کامل اسباب بازی های کودک از بقایای آلودگی، گرد و غبار و باکتری ها می‌شوند.

شستشو در ماشین لباسشویی : در این روش، اسباب بازی های کودک درون ماشین لباسشویی قرار می‌گیرند و با استفاده از مواد شوینده ملایم که خاصیت ضد عفونی کنندگی بالا دارند شسته می‌شوند. و باعث پاک شدن کامل اسباب بازی ها از آلودگی ها ، باکتری ها ،و ویروس‌ها میشوند ، اما از بزرگترین معایب آن پوک شدن اسباب بازی ها به مرور زمان می باشد.

در نهایت برای شستن اسباب بازی های کودکان بهتر است از مواد شوینده خاص و مطابق با استاندارد های بهداشتی استفاده کرده و همواره توجه داشته باشید که اسباب بازی ها را پس از شستشو به طور کامل خشک کنید تا از رشد باکتری ها و ویروس ها جلوگیری کنید.

  • آیا باید اسباب بازی های کودکان را بعد از هر بازی شست؟

بله، بهتر است اسباب بازی های کودکان را پس از هر بازی شستشو داد. بازی کردن با برخی اسباب بازی ها مانند عروسک ها، بازی های نرد، اسباب بازی های چوبی و غیره از جنس مختلفی ساخته شده اند. ممکن است بازی کردن با آنها باعث ریختن ذرات آلرژی زا، باکتری ها و ویروس ها بر روی آنها شود. به خصوص اگر کودکان به آنها دست‌ بزنند و دستشان را به بینی یا دهانشان ببرند و یا اسباب بازی ها را با کودک دیگری به اشتراگ بگذارند ، می‌توانند موجب شیوع بیماری‌های مختلف شوند.

همچنین، شستن اسباب بازی های کودکان پس از هر بازی، می‌تواند از پخش ویروس ها و عفونت هایی که در طول بازی به اسباب بازی ها منتقل شده اند، جلوگیری کند. به عنوان مثال، در زمان هایی که بیماری هایی مانند سرما، آنفولانزا یا کووید-۱۹ شیوع دارند، شستن اسباب بازی های کودکان به خصوص اهمیت بیشتری پیدا می کند.

  • آیا میتوان از مواد شوینده ملایم برای پاک کردن اسباب بازی های باطری دار و شارژی استفاده کرد؟

بله ، می‌توانید از مواد شوینده ملایم برای پاک کردن اسباب بازی های باطری دار و شارژی استفاده کنید. به طور کلی، برای پاک کردن اسباب بازی های الکترونیکی باید از پارچه نرم و مرطوب استفاده شود و هرگز از مواد شوینده آب داغ یا الکلی برای پاک کردن آنها استفاده نشود، چرا که این کار ممکن است باعث آسیب به اجزای الکترونیکی آنها شود. همچنین، قبل از پاک کردن اسباب بازی های الکترونیکی، باید مطمئن شوید که آنها خاموش شده‌اند و کابل برق و یا باتری را از آنها جدا کرده‌اید.

  • آیا میتوان از مواد شوینده ملایم برای شستن اسباب بازی های پرز دار استفاده کرد؟

بله، می‌توانید از مواد شوینده ملایم برای شستن اسباب بازی های پرزدار استفاده کنید. اسباب بازی های پرزدار ممکن است ذرات آلرژی زا و باکتری‌ها را جذب کنند و به همین دلیل پاک کردن آنها پس از هر بازی بسیار مهم است. برای شستشوی این اسباب بازی ها، بهتر است از مواد شوینده ملایم و مناسب استفاده کنید که بتواند ذرات آلرژی زا و باکتری‌ها را از روی آنها پاک کند.

اگر از مواد شوینده استفاده می‌کنید، بهتر است از آنها به مقدار کمتری استفاده کنید و پس از شستشو، با دقت اسباب بازی های کودکان را با آب بشویید تا هیچ ماده شوینده‌ای روی آنها باقی نماند. همچنین، از آب گرم برای شستشوی اسباب بازی های پرزدار استفاده کنید، زیرا آب گرم می‌تواند باکتری‌ها را کشته و به پاک شدن بهتر اسباب بازی کمک کند.

  • آیا می‌توانم از شوینده‌های خانگی برای شستشوی اسباب بازی استفاده کنم؟

استفاده از شوینده‌های خانگی برای شستشوی اسباب بازی، به طور کلی توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است برخی از این مواد باعث آسیب به اسباب بازی شوند یا بهداشت کودکان را تهدید کنند. برای مثال، برخی از شوینده‌های خانگی ممکن است حاوی مواد شیمیایی خطرناک مانند آمونیاک، کلر، فرمالدهید و … باشند که می‌توانند سطح اسباب بازی را خراب کنند و برای کودکان مضر باشند.

  • آیا میتوان از دستمال های یکبار مصرف برای خشک کردن اسباب بازی ها پس از شستشو استفاده کرد؟

استفاده از دستمال های یکبار مصرف برای خشک کردن اسباب بازی های کودک پس از شستشو توصیه نمی شود. این دستمال ها معمولاً نسبت به پارچه های نرم و مرطوب، خشک کننده هستند و ممکن است باعث ایجاد الکتریسیته ساکن و در نتیجه آسیب دیدن اجزای الکترونیکی اسباب بازی ها شوند. برای خشک کردن اسباب بازی های کودک پس از شستشو، بهتر است از پارچه نرم و مرطوب یا خشک کن هوای سرد استفاده کنید.

  • چگونه میتوان اسباب بازی های کودکان را به صورت موثری ضد عفونی کرد؟

روش های مختلفی برای ضد عفونی کردن اسباب بازی های کودک وجود دارد که در ادامه به چند روش میپردازیم:

آب و صابون: این روش پایه بوده و برای پاکسازی اسباب بازی های کودک از آلودگی، گرد و غبار و باکتری ها  مناسب است، به خصوص برای اسباب بازی هایی که میتوانند با آب شسته شوند.صابون ملایم میتواند به خوبی اسباب بازی ها را شستشو دهد ، در عین حال بدون ایجاد خطری برای کودکان است.این روش ممکن است برای اسباب بازی هایی که نمیتوانند با آب شسته شوند مثل اسباب بازی های چوبی مناسب نباشد.

الکل 70 درصد: الکل 70 درصد به عنوان یک ضد عفونی کننده موثر برای اسباب بازی های کودک شناخته شده است، به سرعت خشک می شود، بنابراین اسباب بازی ها را میتوان  بلافاصله بعد از ضد عفونی کردن استفاده کرد ولی امکان آسیب دیدن اسباب بازی های چوبی با آن وجود دارد.

آب کلرید: ممکن است به برخی از اسباب بازی ها آسیب برساند به خصوص اگر به درستی استفاده نشود. برای اسباب بازی های چوبی مورد استفاده قرار میگیرد اما به علت بوی نامطبوع ممکن است برای بسیاری از کودکان ناراحت کننده باشد.

آب اکسیژنه: برای اسباب بازی های چوبی مورد استفاده قرار میگیرد اما به علت بوی نامطبوع ممکن است برای بسیاری از کودکان ناراحت کننده باشد.

محلول های ضد عفونی کننده: برخی از محلول‌های ضدعفونی کننده مانند لیسترین، سافین، ویروساید و غیره، می‌توانند برای ضدعفونی کردن اسباب بازی های کودک استفاده شوند.این روش برای اسباب بازی هایی که نمیتوانند با آب شسته شوند، مثل اسباب بازی های چوبی مناسب است، اما ممکن است برای برخی کودکان ایجاد حساسیت کند و همچنین قیمت برخی محلول های ضدعفونی کننده با توجه به برند و کیفیت بالا می باشد.

اشعه فرابنفش: می‌تواند به عنوان یک روش ضدعفونی کننده برای اسباب بازی های کودک استفاده شود، این روش به طور اخص برای اسباب بازی هایی کاربرد دارد که نمیتوانند با آب شسته شوند و ممکن است برای بعضی از اسباب بازی ها مناسب نباشد،همچنین قیمت برخی از دستگاه هایی که از اشعه فرابنفش استفاده میکنند بالاست.

بخار: می‌تواند به عنوان یک روش ضدعفونی کننده برای اسباب بازی های کودک استفاده شود، این روش به طور اخص برای اسباب بازی هایی کاربرد دارد که نمیتوانند با آب شسته شوند و ممکن است برای بعضی از اسباب بازی ها مناسب نباشد، همچنین قیمت برخی از دستگاه هایی که از بخار استفاده میکنند بالاست.

  • آیا می‌توانم از شوینده‌های ملایم علاوه بر شستشو برای ضدعفونی کردن اسباب بازی استفاده کنم؟

استفاده از شوینده های ملایم برای ضدعفونی کردن می‌تواند یک روش موثر برای کاهش ریسک ابتلا به عفونت باشد. این شوینده ها معمولاً حاوی مواد فعال ضدعفونی کننده هستند که می‌توانند میکروب‌ها و ویروس‌ها را کشته و از شیوع بیماری ها جلوگیری کنند.

مواد شوینده ملایم توصیه می‌شوند زیرا حاوی مواد نرم کننده و ضد حساسیت هستند و می‌توانند برای پوست و سطوح حساس مانند دستگیره ها، دکمه ها، کنسول های بازی، کیبوردها و صفحات تماس با دست هم استفاده شوند. همچنین، مواد شوینده ملایم می‌توانند برای شستشوی کالاهایی مانند لباس ها، پوشاک کودکان و حتی اسباب بازی ها و ابزارهایی که کودکان با آن‌ها بازی می‌کنند، استفاده شوند.

  • آیا میتوان با سرکه سفید اسباب بازی های کودکان را ضد عفونی کرد؟

بله، سرکه سفید می‌تواند یک ماده ضدعفونی کننده موثر باشد، سرکه سفید حاوی اسید است که می‌تواند باعث کشتن برخی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها شود. با این حال، باید توجه داشت که سرکه سفید به تنهایی نمی‌تواند همه نوع باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را بکشاند و در برخی موارد ممکن است نتواند برای برخی از میکروب‌ها موثر باشد.

به علاوه، استفاده از سرکه سفید برای ضدعفونی کردن برخی از سطوح مانند اسباب بازی های کودکان و صندلی های بچه‌گانه ممکن است موجب خراب شدن آن‌ها شود. زیرا اسید سرکه ممکن است باعث تغییر رنگ و خراشیدگی برخی از سطوح شود و به علت داشتن بوی خاص و تند برای خیلی از کودکان خوشایند نباشد.