استحمام نوزاد و کودک

دلایل ریزش موی کودکان

شامپو بچه مانا

طبق تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا ( AAP ) بیشتر نوزادان در چند ماه نخست زندگی خود بیشتر و یا همه‌ی موهای خود را از دست می‌دهد. در برخی از نوزادان هم زمان با ریزش موها، مجددا موی جدید رشد می‌کند و برخی دیگر از نوزادان به حالت طاسی در می‌آید. به هر حال در اکثر موارد ریزش موی کودکان کاملا طبیعی است و نیازی به درمان خاصی ندارد.

اما در موارد نادری ریزش موی کودکان بر اثرعلت خاصی رخ می‌دهد و یا می‌تواند علایم یک نوع بیماری باشد. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • کلاه گهواره : سر برخی از نوزادان هنگام تولد ممکن است دارای پوسته‌های زیادی شبیه به شوره و حتی سرسخت‌تر از آن باشد. در اغلب موارد به صورت پوسته‌های روغنی است که علت آن مشخص نیست.

درماتوفیتوز : کرم حلقوی که به آن ( Tinea capitis ) نیز گفته می‌شود که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود که باعث ایجاد ریزش مو و بثورات حلقوی در پوست سر می‌شود.

  • آلوپسی آره آتا : یک نوعی از بیماری پوستی است که لکه‌هایی به صورت تکه‌ای در سر کودک مشاهد می‌شود که خوشبختانه مسری نیست. آلوپسی به دلیل اشکال در سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم مو حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود رویش مو به کندی صورت بگیرد.
  • تلوژن افلوویوم : تعدادی از موی نوزادان در بدو تولد در مرحله استراحت هستند که به آن مرحله تلوژن می‌گویند، اما تعدادی دیگر از موها در مرحله رشد هستند که اصطلاحا به آن مرحله آناژن می‌گویند. عواملی مثل کم شدن هورمونها پس از تولد می‌تواند منجر به ریزش موی نوزاد شود.

در موارد گفته شده در بالا اگر پزشک کودکان علت بیماری را عفونت قارچی تشخیص دهد برای رفع آن پماد ضد قارچ تجویز می‌کند. همچنین انتخاب بهترین شامپو بچه برای رفع این عارضه حائز اهمیت است.