استحمام نوزاد و کودک

شامپو سر و بدن کودک

شامپو سر و بدن بچه شامپو بچه مانا

بچه‌ها و نوزادان نسبت به بزرگسالان پوست نازک تر و حساس‌تری دارند و به همین خاطر باید مراقبت ویژه‌ای هم از آن‌ها به عمل بیاید. شامپو بچه یک محصول مراقبتی است که برای موهای کودکان و نوزادان استفاده می‌شود و به رفع آلودگی و از بین بردن روغن، ذرات زائد پوست، شوره سر و … کمک می‌کند.

اغلب شامپوی کودک دارای pH تقریباً خنثی هستند که همین امر از تحریک چشم کودکان هنگام شستشو با این شامپو جلوگیری می کند. استفاده از شامپوی بزرگسالان برای کودکان باعث تحریک شدید چشم می شود و باعث ایجاد قرمزی و تورم چشم طولانی مدت در آنها می شود، که بسیار آزار دهنده است. علاوه بر این، قدرت قلیایی قوی شامپوی بزرگسالان باعث خشکی شدید پوست سر و موهای ظریف و نازک کودکان، و تیرگی و خشکی مو می شود. ‌

به طور کلی می‌توان گفت ترکیبات شامپو بچه با هر برندی، شامل موارد زیر می‌شود:

  • – مواد پاک کننده
  • – رایحه یا عطرهای طبیعی
  • – مواد محافظت کننده از پوست و موی کودک
  • – مواد ضد ریزش اشک چشم
  • – انواع ویتامین‌های مفید برای پوست و مو
  • – انواع عصاره و روغن‌های گیاهی مانند عصاره آووکادو، عصاره بابونه، روغن دانه‌ آفتابگردان و… 

برای اینکه حمام برای کودکان جذاب باشد و در عین حال از ایمنی آنها در هنگام استحمام اطمینان حاصل کنید، قبل از استفاده از شامپو باید نکاتی را در نظر بگیرید 

(Hypoallergenic) ضدحساسیت

برخی از شرکت ها از اصطلاح “ضد حساسیت” در معرفی شامپوی خود استفاده می کنند تا نشان دهند که محصول آنها حاوی برخی از مواد تحریک کننده رایج در دیگر محصولات نیست و احتمال واکنش پوستی در اثر مصرف آن را کاهش می دهد. برچسب ضد آلرژی و حساسیت اولین قدم برای انتخاب محصولات پوستی مناسب برای کودک شماست که باید در نظر گرفته شود.

pH  خنثی

استفاده از شامپو بچه مخصوص برای کودکان بر پایه یک دلیل علمی توصیه شده است. بنابر این دلیل علمی چون بدن کودکان و نوزادان پیش از رسیدن به بلوغ از توانایی خاصی برای ترشح چربی برخوردار نیست در نتیجه در پوست سر و بدن آنها میزان چربی ناچیزی وجود دارد، بر همین اساس شامپو بچه خوب شامپویی است که PH خیلی بالایی نداشته باشد و قدرت شویندگی آن خیلی بالا نباشد. شامپویی با PH قلیایی نزدیک به 7 یعنی خنثی برای کودکان بهترین شامپو بوده و موهای کودک را نرم و لطیف کرده و مانع از وز شدن آنها می شود.

رایحه های مصنوعی بدون بو fragrance-free

نداشتن بوی مصنوعی یک ویژگی شامپو بچه مناسب است. گاهی برای این که شامپو خوشبو شود به آن رایحه‌های مصنوعی اضافه می‌کنند. اما این عطر های اضافه شده به شامپو بچه می‌توانند هم پوست کودک را تحریک کنند، هم باعث تحریک حواس کودک شوند. در صورتی که به دنبال یک شامپو بچه خوب و مناسب هستید، مطمئن شوید که عطر از منابع طبیعی تهیه شده است

غیر خشک کننده

همانطور که می‌دانید پوست و موی کودکان خیلی لطیف تر و حساس تر نسبت به بزرگسالان است. به همین خاطر کودکان خیلی راحت تر و آسان تر رطوبت پوست خود را از دست می‌دهند. زمانی که پوست رطوبت خود را از دست بدهد آغاز مشکلات است چون بسیاری از مشکلات پوست کودک ناشی از خشک شدن بیش از حد آن است. پس حتما هنگام خرید شامپو بچه دقت داشته باشید که محصولی را انتخاب کنید که پوست کودک شما را خشک نکند.

بدون تحریک و سوزش چشم

یکی از دلایلی که برخی کودکان از حمام کردن خوششان نمی‌آید این است که در زمان شست و شو احساس سوزش در قسمت چشم‌ها می‌کنند. پس یک ویژگی شامپو بچه مناسب این است که فاقد موادی باشد که باعث ایجاد سوزش چشم شود. در شامپوها اغلب از مواد شیمیایی از جمله سولفات استفاده می‌شود که این مواد باعث سوزش و اشک چشم در کودکان خواهد شد.

ارگانیک

اگرچه محصولات متنوعی برای مراقبت از پوست کودک وجود دارد، اما بیشتر والدین دوست دارند از شامپوهای طبیعی برای فرزندان خود استفاده کنند . چون با استفاده از این محصولات طبیعی و ارگانیک، کودک در معرض هیچ گونه مواد شیمیایی خطرناکی قرار نمی‌گیرد و پوست حساس او دچار تحریک نخواهد شد این انتخاب به آنها این اطمینان را می دهد که کودکان در معرض مواد شیمیایی خطرناکی قرار نمی گیرند.

غنی شده با ویتامین 

مصرف ویتامین برای همه افراد در تمامی سنین امری لازم و ضروری است. پوست و موی کودک هم از جمله مواردی هستند که باید برای تامین ویتامین مورد توجه قرار بگیرند.بسیاری از شامپوهای کودک اکنون سرشار از ویتامین ها هستند، و این امر برای پوست و موی کودک سودمند است

بدون رنگ و مواد شیمیایی

شامپوی مخصوص کودکان باید بدون مواد شیمیایی سمی باشد. هنگام خرید شامپو بچه مطمئن شوید که صد در صد طبیعی و بدون مواد شیمیایی است. به شامپوهایی که فاقد مواد شیمیایی باشند شامپوی طبیعی یا ارگانیک گفته می‌شود. همچنین در زمان انتخاب شامپو بچه دقت کنید که به دنبال شامپوهایی با تمیز کنندگی خفیف و ملایم باشید، چون شامپوهای قوی ممکن است پوست کودک را تحریک کنند و دچار حساسیت شود.

نرم و براق کننده

مهم ترین دلیلی که به خاطر آن کودکان به حمام برده می‌شوند تمیز شدن پوست و موی آن ها است. پس ویژگی شامپو بچه مناسب این است که بتواند به خوبی کودک را تمیز کرده و موی او را نرم و براق کند.

حتی اگر خیلی ملایم باشد، یک شامپوی مناسب کودک باید موها را کاملاً تمیز کرده و پوست را لطیف و نرم کند.

خاصیت ایجاد کف زیاد

اثر کف کنندگی شامپو یک فاکتور ویژه برای کودکان خواهد بود چون آنها بیشتر از حباب های حاصل از شویندهای لذت می برند تا خود فرایند شستشو و حمام کردن. همین امر باعث می‌شود که کودکان خیلی راحت و سریع تشویق به حمام رفتن بشوند.

فاقد پارابن

پارابن نام یک ماده شیمیایی است که بسیاری از محققان معتقدند این ماده برای بدن انسان مضر می‌باشد. اما متاسفانه از این ماده به عنوان نگهدارنده مصنوعی در خیلی از مواد آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم هنگام خرید محصولات مراقبتی و بهداشتی به خصوص برای کودکان، به دنبال محصولات فاقد پارابن باشید تا به سلامت بچه‌ها آسیبی وارد نکنید

فاقد فتالات

فتالات نام یک سری از مواد شیمیایی آلی هستند که کاربرد آن‌ها این است که مدت رایحه‌دار بودن محصولات آرایشی و بهداشتی را طولانی می‌کنند. این مواد برای سلامت بدن مضر بوده و بسیاری از آن‌ها موجب اختلال در غدد درون ‌ریز بدن انسان می‌شوند. کارخانه‌های سازنده محصولات آرایشی معمولا فتالات را روی برچسب   محصولات خود قید نمی‌کنند. اما حواستان باشد شامپوهایی که در ترکیبات  آنها رایحه   یا fragrance  ذکر شده است را استفاده نکنید.