استحمام نوزاد و کودک

آموزش حمام کودک

آموزش حمام کودکان

اهمیت حمام کودک برای بهداشت و سلامتی

حمام کودک یکی از مهمترین روال های بهداشتی برای کودکان است!

پوست کودکان بسیار حساس است و در صورتی که به درستی مراقبت نشود، ممکن است با مشکلاتی مانند آلرژی، عفونت و یا التهاب رو به رو شود. حمام رفتن باعث حذف آلودگی‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های پوست کودک می‌شود و به طور کلی بهداشت کودک بهبود می‌یابد. همچنین می‌تواند به عنوان یک فرصت برای مراقبت از پوست کودک و تشخیص هرگونه تغییرات غیرعادی در پوست و مو به کار گرفته شود. به عنوان والدین باید به دقت از محصولات بهداشتی مناسب برای حمام کودک استفاده کنیم و به طور کلی از روال مناسب برای حمام بردن کودک پیروی کنیم تا سلامت و بهداشت کودکان را حفظ کنیم.

معرفی مواد لازم برای حمام کودکان

برای حمام کودک، مواد و وسایلی لازم است که بهتر است قبل از شروع حمام، آماده شوند. این مواد و وسایل عبارتند از:

صابون و شامپو ملایم: برای شستن پوست کودک از صابون و شامپو مناسب که فاقد الکل، پارابن، فتالات، عطر و رنگ و همچنین دارای PH خنثی باشد استفاده کنید. 

حوله: برای خشک کردن پوست کودک پس از حمام، از حوله نرم و لطیف استفاده کنید. بهترین گزینه حوله‌هایی با بافت نرم و جذب آب بالا هستند.

پوشک: برای پوشاندن کودک پس از حمام از پوشک استفاده می‌شود. بهتر است پوشکی با جنس نرم و ضد حساسیت انتخاب کنید.

پد تمیز کننده: برای پاک کردن پوست کودک از پد تمیز کننده استفاده می‌شود. بهتر است از پد‌هایی با جنس نرم و خالی از مواد شیمیایی استفاده کنید.

لوازم بهداشتی: برای بهداشت کودک، می‌توانید از لوازمی مانند پوشک، پماد ضد حساسیت و… استفاده کنید.

  •  برای پوشاندن کودک پس از حمام، پتوی نرم و لطیف بهتر است یا حوله؟

 بهتر است از حوله استفاده کنید. حوله‌ها برای خشک کردن پوست کودک طراحی شده‌اند و بافت نرم و جذب آب بالایی دارند که بهترین گزینه برای پوست حساس کودکان هستند. همچنین، حوله‌ها قابلیت خشک شدن سریع را دارند و می‌توانند به راحتی شسته و به کار گرفته شوند. از طرفی، پتوها نرم و لطیف هستند، اما برای پوشاندن کودک پس از حمام مناسب نیستند چرا که به طور کلی جذب آب کمتری نسبت به حوله دارند و به دلیل حجم بیشتر، باعث عرق کردن و تحریک پوست کودک می‌شوند. لذا، بهترین راه برای پوشاندن کودک پس از حمام، استفاده از حوله با بافت نرم و لطیف است.

  • آیا نوزادان و کودکان باید هر روز به حمام بروند؟

  نوزادان  نیازی به حمام کردن روزانه و حتی هفتگی ندارند زیرا هنوز غدد چربی پوستشان کامل رشد نکرده، بنابراین مانند بزرگسالان عرق نکرده و چون فعالیت هم ندارند و در محافظت مادر هستند، طبیعتا کثیف نمی شوند. به همین دلیل هم اگر شما به صورت روزانه لباس های او را عوض کنید و دست و صورت نوزاد را با دستمالی مرطوب، نرم و نخی پاکیزه نگه دارید، به طور حتم نیاز به حمام کردن را در او به تعویق خواهید انداخت.

در مورد کودکان نیز در صورتی که کودک شما فعالیت بدنی زیادی داشته باشد و پوست آن به طور مداوم تعریق کند، بهتر است هر روز به حمام برود.همچنین، اگر به هر دلیلی تمایل به حمام رفتن ندارد، می‌تواند به تعداد دفعات کمتری از حمام استفاده کند. در هر صورت، حمام نوزادان و کودکان باید با محصولاتی با فرمولاسیون خاصی که برای پوست حساس آن‌ها تولید شده، صورت گیرد و همچنین، بهتر است از آب ولرم و نه آب داغ برای حمام کردن نوزادان و کودکان استفاده کنید.

  • چگونه باید کودکم را برای حمام رفتن آماده کنم؟

برای آماده کردن کودک برای حمام، می‌توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

آماده کردن محیط: قبل از شروع حمام، مطمئن شوید که محیط حمام داغ نیست و کودک را در یک محیط گرم و راحت قرار دهید. همچنین، اگر کودک کوچکتر از 6 ماه دارید، بهتر است از صندلی حمام یا ترازوی حمام استفاده کنید.

جمع کردن وسایل لازم: وسایل مورد نیاز برای حمام کودک را جمع کنید که شامل صابون و شامپو مناسب برای پوست حساس کودک، حوله، پتو، پوشک، پد تمیز کننده و لوازم بهداشتی می‌شود.

آماده کردن آب: آب را در وان یا سینی حمام جمع کنید و دمای آن را بررسی کنید. بهتر است از آب گرم و نه آب داغ برای حمام کودک استفاده کنید.

خارج کردن لباس: لباس کودک را در بیاورید  و در صورت نیاز، موهای آن را شانه بزنید.

شستشوی بدن: با استفاده از صابون و شامپو مناسب برای پوست حساس کودک، بدن کودک را شستشو دهید. در صورت نیاز، از پد تمیز کننده برای پاک کردن نواحی حساس بدن کودک استفاده کنید.

خشک کردن: پس از شستشو، کودک را با حوله نرم و لطیف خشک کنید.

و در آخر پس از خشک کردن، کودک را با پوشک پوشانده و سپس لباس او را بپوشید.

  • چگونه میتوانم به کودکم آموزش دهم که به درستی موهای خود را شستشو دهد؟

آموزش به کودکان برای شستشوی مو ها، باید از سنین پیش دبستان آغاز شود.

اولین گام در آموزش به کودکان برای شستشوی مو، نمایش نحوه صحیح شستشوی مو به آنهاست. به دنبال نشان دادن نحوه شستشو، از کودکان خواسته شود که برای تمرین، موهای خود را شستشو دهند و برای شستشوی مو، از شامپو و محصولات مراقبت از موهای مناسب استفاده کنند.

همچنین، باید به آن‌ها آموزش داد که، باید با آرامش و به طور دقیق شامپو را به موهای خود اعمال کنند و موهای خود را ماساژ دهند. پس از آبکشی موها، باید موهای خود را به خوبی خشک کنند و از حوله نرم یا سشوار استفاده کنند، و از خشک کردن موهای خود با حرارت بالا اجتناب کنند.

اگر به کودکان به درستی آموزش داده شود که چگونه موهای خود را شستشو دهند، آن‌ها می‌توانند این فرآیند را به درستی انجام دهند و سلامت موهای خود را حفظ کنند. برای این منظور، باید به آن‌ها بگویید که برای شستشوی موهای خود باید آب را به درستی به روی موهای خود بریزند و به خوبی آن‌ها را آبکشی کنند. همچنین،  باید مطمئن شوند که همه شامپوهای باقیمانده از موهای خود را شسته اند.

  • چگونه میتوانم محیط حمام را برای کودکم امن کنم؟

برای ایمن کردن محیط حمام برای کودکان، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

کنترل دمای آب و استفاده از صندلی حمام یا ترازوی حمام برای کودکان کوچکتر از 6 ماه

استفاده از محصولات بهداشتی مناسب برای پوست حساس کودکان

جلوگیری از دسترسی کودکان به لوازم خطرناک مانند شوینده‌ها و شیشه‌های شکستنی

نظافت دائمی محیط حمام و لوازم شستشوی کودک

خشک کردن کودک با حوله و پوشاندن آن با لباس تمیز

نظارت بر کودکان در حین حمام رفتن آنها

  • آیا میتوان از دستگاه حمام برای حمام بردن کودکان استفاده کرد؟

دستگاه حمام برای حمام بردن کودکان زیر یک سال، یکی از دستگاه‌های کارآمد و مفید برای والدین است که به آنها کمک می‌کند تا به راحتی کودک خود را شستشو دهند. این دستگاه شامل یک وسیله حمل و نقل برای کودک، یک وسیله شستشو، یک پیش‌بند و یک میز حمام است که باعث می‌شود حمام بردن کودک برای شما به راحتی انجام شود. این دستگاه اجازه می‌دهد تا دمای آب برای حمام کودک شما تنظیم شود، همچنین به والدین امکان می‌دهد که به راحتی کودک خود را در داخل دستگاه حمل و نقل قرار دهند و به دستگاه شستشو دسترسی داشته باشند، این دستگاه با پایه‌های ضد لغزش تجهیز شده است که از سقوط کودک در طول حمام جلوگیری می‌کند.

 این دستگاه برای کودکانی که بیشتر از یک سال دارند، ممکن است کمی کوچک باشد که به عنوان جایگزین دستگاه حمام، والدین می‌توانند از صندلی حمام برای کودکان استفاده کنند که شامل یک صندلی و یک پایه است و به والدین اجازه می‌دهد که کودک خود را در داخل صندلی قرار دهند و به راحتی او را شستشو دهند. همچنین برای کودکان بزرگتر، والدین می‌توانند از حوضچه حمام یا داخل وان حمام استفاده کنند و با توجه به ایمنی و راحتی کودک، آنها را شستشو دهند.

خطرات استفاده از دستگاه حمام کودک

دستگاه حمام کودکان ممکن است با خطراتی همراه باشد که باید آنها را در نظر گرفت. برخی از این خطرات عبارتند از:

خطر سقوط: استفاده نادرست از دستگاه حمام و عدم رعایت ایمنی می‌تواند باعث سقوط کودک شود، بنابراین والدین باید همیشه در کنار کودکان خود باشند تا از وقوع حوادث جلوگیری کنند.

خطر غرق شدن: همانطور که در هر حمام دیگری نیز هست، خطر غرق شدن در دستگاه حمام نیز وجود دارد، بنابراین والدین باید همیشه کودکان خود را نظارت کنند و هرگز آنها را به تنهایی در حوضچه حمام نگذارند.

حساسیت پوستی: برخی از کودکان ممکن است به مواد شیمیایی و محصولات بهداشتی حساسیت داشته باشند و استفاده از دستگاه حمام برای حمام بردن آنها ممکن است باعث تشدید حساسیت پوستی آنها شود.

بیماری‌های عفونی: استفاده از دستگاه حمام برای حمام بردن کودکان باید همواره به همراه نظافت محیط و لوازم حمام صورت گیرد تا از بیماری‌های عفونی از جمله عفونت‌های پوستی و روده‌ای جلوگیری شود.

  • چگونه می توانم کودکم را به حمام رفتن عادت دهم؟

امروزه، با توجه به اهمیت بهداشت و نظافت در زندگی ما، حمام برای همه اعضای خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. اما برای کودکان، این فعالیت ممکن است کمی ترسناک و ناخوشایند باشد و ممکن است به سختی عادت کنند. برای کمک به کودکان در انجام این فعالیت، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که در زیر به چند روش میپردازیم:

تبدیل حمام به یک بازی: برای کودکان کوچک، می‌توانید حمام را به یک بازی تبدیل کنید و از اسباب بازی‌هایی که در حمام با آنها می‌توان بازی کرد، مانند آب‌پاش، تصاویر رنگی و گاهی اوقات حتی یک تندیس برای آب‌پاشی استفاده کنید.

استفاده از آب گرم: اطمینان حاصل کنید که آب حمام به دمای مناسب و خوبی برسد.

استفاده از موسیقی: گوش دادن به موسیقی مورد علاقه کودک و یا خواندن اهنگ‌های مورد علاقه کودک می‌تواند کمک دیگری برای ایجاد راحتی برای کودکان باشد.

رعایت ایمنی: همیشه باید به ایمنی کودکان توجه کنید و هرگز آنها را به تنهایی در حمام نگذارید. همچنین باید از دستگاه‌های حمام و لوازم بهداشتی مناسب برای کودکان استفاده کنید.

برای کودکان بزرگتر، از آنها بخواهید که در مورد نظافت و بهداشت شخصی پاسخگو باشند و به آنها بگویید که چرا باید هر روز حمام بروند.

پاداش دادن: به کودکان خود به عنوان پاداش برای انجام حمام، یک جایزه کوچک مانند یک شیرینی، یک اسباب بازی یا حتی یک بوسه بدهید.

برنامه‌ریزی: برای کودکان، همیشه درست است که برنامه‌ای برای انجام دادن حمام داشته باشند. بهتر است که یک ساعت مشخص برای حمام انتخاب کنید و همه در خانه رعایت کنید.

با توجه به این نکات، باید به کمک آرامش و صبر، کودک شما به حمام رفتن عادت کند و هرگز اینکار را با استفاده از تهدید یا تحریک کودکان انجام ندهید.این کار ممکن است باعث ایجاد نگرانی و ترس در کودکان شود و باعث مشکلات بیشتر شود.

  • آیا می توانم از روغن برای حمام کودک استفاده کنم؟

استفاده از روغن در حمام کودکان می‌تواند به کاهش خشکی پوست کودک کمک کند و پوست آنها را نرم و لطیف کند. با این حال، باید به چند نکته توجه کنید:

استفاده از روغن‌های مناسب: برای حمام کودکان، بهتر است از روغن‌هایی مانند بادام، روغن کنجد، روغن زیتون و روغن جوجوبا استفاده کنید که برای نوزادان و کودکان مناسب و فاقد عطر و اسانس هستند.

پوست خشک کودک: اگر پوست کودک خشک است، استفاده از روغن می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کودک کمک کند. با این حال، اگر پوست کودک چرب است، استفاده از روغن ممکن است باعث افزایش چربی پوست شود.

مقدار استفاده: در هنگام استفاده از روغن در حمام کودک، باید به مقدار استفاده توجه کنید. استفاده از مقدار زیادی روغن ممکن است باعث چرب شدن پوست کودک و چسبیدن پوشک شود. به همین دلیل، بهتر است از مقدار کمتری روغن در حمام کودک استفاده کنید.

تمیزی پوست: قبل از استفاده از روغن در حمام کودک، باید مطمئن شوید که پوست کودک تمیز است. استفاده از روغن در پوست کثیف ممکن است باعث جذب بیشتر آلودگی و باکتری‌ها در پوست کودک شود.

نکاتی که باید برای جلوگیری از حوادث در حمام به کار برد

1-هرگز کودکان را تنها در حمام نگذارید. همیشه باید کنار کودکان باشید و آنها را نگه دارید تا از دستورالعمل‌های ایمنی پیروی کنند.

2-در حمام، حتماً باید دمای آب را کنترل کنید. دمای آب برای کودکان باید حداکثر ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد و باید مطمئن شوید که آب داغ نیست.

3-استفاده از فرش حمام: برای جلوگیری از لغزش کودکان در حمام، باید از فرش حمام استفاده کنید. فرش حمام باید جاذب آب باشد و باید مطمئن شوید که به خوبی چسبیده است.

4-ایمنی برق: برای جلوگیری از حوادث برقی در حمام، باید مطمئن شوید که دستگاه‌های الکتریکی در حمام به خوبی نصب شده و از آب دور هستند.

5-تمیزی و خشک کردن حمام: برای جلوگیری از لغزش کودکان در حمام، باید حمام را همیشه تمیز نگه داشت و بعد از استفاده، آن را خشک کنید.

6-محدود کردن زمان: برای جلوگیری از حوادث در حمام، باید زمان حمام کودکان را محدود کنید و آنها را به مدت زمان کوتاهی در حمام نگه دارید.