مراقبت از نوزاد و کودک

عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش میانی در کودکان چیست؟

به عفونت گوش میانی اوتیت میانی نیز گفته می شود.  به خصوص در کودکان بین ۵ ماه تا سه سال بسیار شایع هستند. این گونه عفونت ها در گوش کودکان معمولا جدی نیستند.
بیشتر عفونت های گوش زمانی اتفاق می افتد که کودک چند روزی است که سرما خورده است و درمان دیرهنگام این بیماری می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

دسته بندی عفونت گوش

  • اوتیت میانی حاد
  •  اوتیت میانی همراه با افیوژن
  • اوتیت میانی مزمن همراه با افیوژن

عفونت گوش کودکان

علت عفونت گوش چیست؟

ویروس ها یا باکتری ها (میکروب ها) باعث عفونت گوش میانی می شوند. شیپور استاش گوش میانی را به پشت گلو متصل می کند.
هنگامی که شیپور استاش در اثر سرماخوردگی متورم می شود، میکروب ها از پشت گلو حرکت می کنند و باعث عفونت در گوش میانی می شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عفونت گوش هستند؟

  • کودکان کمتر از ۵ سال، زیرا شیپور استاش کوتاه تری دارند.
  • کودکانی که به مهدکودک می روند، زیرا بیشتر سرما می خورند.
  • کودکان مبتلا به آلرژی.
  • کودکانی که در معرض دود سیگار هستند. دود باعث التهاب شیپور استاش می شود و احتمال عفونت گوش را بیشتر می کند.
  • کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کردند. شیر مادر دارای آنتی بادی هایی است که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.
  • نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند، به خصوص اگر شیر را در حالی که خیلی صاف دراز کشیده اند قورت دهند. شیر می تواند وارد شیپور استاش شود و باعث التهاب شود که خطر عفونت گوش را افزایش می دهد. کودکان باید در هنگام نوشیدن یک بطری عمودی نگه داشته شوند.
  • کودکان مبتلا به شکاف کام، زیرا شیپور استاش آنها اغلب ملتهب است.
  • کودکان مبتلا به سندرم داون.

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟

  • تب غیر قابل توضیحی دارند،
  • در خوابیدن مشکل دارند.
  • در شنیدن صداهای آرام مشکل دارند.
  • برخی از کودکان مبتلا به عفونت گوش نیز ممکن است ترشح مایع از گوش داشته باشند.
  • عفونت باعث بی اشتهایی در کودکان می شود.

 

چگونه عفونت گوش تشخیص داده می شود؟

پزشکان عفونت گوش را با نگاه کردن به پرده گوش (پرده تمپان) با نور خاصی به نام اتوسکوپ تشخیص می‌دهند. آنها به دنبال مایع در گوش میانی، تغییر در رنگ و موقعیت پرده گوش می‌گردند و فشار گوش میانی را کنترل می‌کنند. عفونت های ویروسی رایج می توانند پرده گوش را قرمز به نظر برسانند، اما نیازی به آنتی بیوتیک نیست.

 

 عفونت گوش در کودکان چگونه درمان می شود؟

در مواقعی که عامل عفونت باکتریایی است یا اینکه مدت زمان ابتلا به عفونت طولانی شود آنتی‌‌بیوتیک برای عفونت گوش کودکان استفاده می‌شود. آموکسی کلاو برای عفونت گوش کودکان مناسب است. البته در نظر داشته باشید که برای درمان در کودکان زیر یک سال نباید آن را بدون تجویز پزشک مصرف کنید.

داروهای دیگری که برای درمان عفونت گوش استفاده می‌شود شامل قطره‌های حاوی آنتی‌بیوتیک، مسکن‌های ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن است، که در کودکان زیر دو سال نباید به صورت خود سرانه از استامینوفن استفاده شود، زیرا احتمال ابتلا به سندرم ری وجود دارد.

کودکان معمولاً ظرف یک روز پس از شروع درمان احساس بهتری دارند، اما مطمئن شوید که آن را تمام کنید. ممکن است پزشک شما بخواهد دوباره فرزندتان را ببیند تا مطمئن شود که عفونت به طور کامل برطرف شده است. مایع می تواند برای چند هفته بدون التهاب در گوش میانی باقی بماند.

 

اگر عفونت گوش فرزندم با وجود مصرف آنتی بیوتیک ادامه یابد، چه؟

به طور کلی اگر کودک بیش از سه تا شش ماه در هر دو گوش مایع داشته باشد و شنوایی او را تحت تأثیر قرار دهد و یا اگر کودک شما مکرر عفونت گوش دارد ممکن است نیاز به وارد کردن لوله از پرده گوش و داخل گوش میانی داشته باشد. این لوله به نرمال نگه داشتن فشار هوا در دو طرف پرده گوش کمک می کند و به تخلیه مایع از گوش میانی کمک می کند.

قرار دادن لوله ها نیاز به یک عمل جراحی مختصر توسط جراح گوش، حلق و بینی دارد. کودکان معمولا می توانند در همان روز به خانه بروند.

 

پیشگیری از عفونت گوش کودکان

دست‌های فرزندتان و دست‌های خود را اغلب با شوینده ملایم بشویید تا میکروب‌ها را از خود دور کنید.

زمانی که کودک دراز کشیده است از دادن شیشه شیر خودداری کنید. هرگز کودک خود را با شیشه شیر به رختخواب نگذارید.

تا یک سالگی کودک خود، شیشه شیر او را  به فنجان تبدیل کنید.

سیگار نکشید و کودک خود را از هرگونه دود دست دوم دور نگه دارید. قرار گرفتن در معرض دود می تواند خطر عفونت گوش را افزایش دهد.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر سال واکسن آنفولانزا دریافت می کند.

اگر کودک شما عفونت گوش زیادی داشته است، سعی کنید استفاده از پستانک  را کاهش دهید. استفاده از پستانک ممکن است خطر عفونت های مکرر گوش را افزایش دهد.

 

پاسخ به برخی سوالات متداول

  • آیا همه عفونت های گوش شبیه هم هستند؟

خیر. آنها در دو نوع هستند: گوش خارجی و گوش میانی. عفونت گوش بیرونی معمولاً زمانی رخ می دهد که آب در گوش کودکان (گوش شناگر) وارد شود. عفونت‌های گوش داخلی معمولاً در جاهایی رخ می‌دهد که بچه‌ها در تعداد زیادی جمع می‌شوند، مانند مهدکودک‌ها.

 

  • درمان عفونت گوش چه مدتی طول می کشد؟

عفونت گوش حاد کمتر از ۶ هفته و مزمن بیشتر از ۶ هفته طول میکشد بعضی از عفونت ها پس از چند روز خود به خود بهبود می.یابند اگر عفونت چرکی باشد و یا پردهی گوش پاره شود ممکن است درمان کامل چند ماه به طول بیانجامد در هر صورت با درمان مناسب و زیر نظر پزشک متخصص درمان سرعت می یابد.

 

  • آیا ورود آب به گوش کودک باعث عفونت گوش کودک میشود؟

در حالت عادی ورود آب به گوش کودک مشکلی ایجاد نمی کند زیرا ساختار گوش به شکلی است که اجازه ی ورود زیاد آب را نمیدهد و پرده گوش هم از گوش محافظت میکند. بعد از حمام کردن کودک بهتر است لاله و ابتدای مجرای گوش او را با دستمال کاغذی به آرامی خشک کنید توجه داشته باشید که استفاده از گوش پاک کن نه تنها سودی ندارد بلکه میتواند پرده ی گوش را هم باره کند یا باعث عفونت شود. در صورتی که گوش کودک شما ترشح دارد و مایعاتی زرد یا بی رنگ از آن بیرون می آید. به هیچ وجه او را قبل از مراجعه به دکتر متخصص گوش و حلق و بینی و مشورت با او به حمام نبرید.