مراقبت از نوزاد و کودک

گریه نوزادان ; فراتر از گرسنگی و پوشک

گریه نوزاد و کودک

گریه نوزادان

تمام نوزادان در زمان‌های مختلف و به دلایل متفاوتی گریه می‌کنند. آنها از طریق گریه کردن نیازهایشان را اعلام می‌کنند. فهمیدن علل گریه‌های فرزندتان ممکن است در ابتدا برای شما مشکل باشد، اما به مرور، این فقط مادر و پدر کودک هستند که دلایل مختلف گریه نوزادشان و روش‌های آرام کردن کودک خود را می‌دانند. در این مجله بهداشت و سلامت نوزاد مانا می‌توانید با دلایل معمول و شایع‌ گریه نوزادان و توجه به آنها برای برطرف کردنشان آشنا شوید.

 

دلایل شایع گریه کردن نوزادان

گرسنگی

اولین چیزی که هنگام گریه کردن کودک به ذهن همه می‌رسد، گرسنگی است. شناختن علائم گرسنگی کمک می‌کند کودک خود را قبل از اینکه به مرحله گریه کردن برسد تغذیه کنید. برخی از نشانه‌های گرسنگی در نوزادان شامل بهانه‌گیری، ملچ ‌ملوچ کردن، قرار دادن دست خود در دهان و جست‌وجوی سینه مادر است. جست‌وجوی سینه یعنی همان واکنشی که باعث می‌شود وقتی گونه نوزاد را نوازش می‌کنید، او سرش را به سمت دست شما برگرداند.

 

پوشک کثیف

یکی دیگر از دلایل گریه نوزادان، کثیف و خیس بودن پوشکشان است. عده‌ای از نوزادان بعد از خیس شدن، خیلی زود به گریه می‌افتند و دیگر نوزادان می‌توانند پوشک کثیف را برای مدتی بیشتر تحمل کنند. در هر صورت، بررسی پوشک نوزاد توسط والدین برای حل آن بسیار راحت و آسان است. همچنین برای پیشگیری از حساسیت پوشک یا ادرار سوختگی لازم است همواره حواستان به تمیز بودن پوشک کودکتان باشد.

 

کولیک نوزاد

کولیک به گریه بیش از حد نوزاد بدون هیچ دلیل خاصی طی سه ماه اول زندگی گفته می‌شود. و یکی از ناراحت‌کننده‌ترین مشکلات دوران نوزادی است. این مسئله هم برای نوزاد و هم برای والدین آزاردهنده است. علت کولیک به خوبی شناخته نشده است، اما در اکثر نوزادان تا سه تا چهار ماهگی برطرف می‌شود.

نیاز به خواب

در مورد موضوع خواب نوزادان، به نظر می‌رسد که تمام کودکان خسته باید به سادگی قادر به خوابیدن در هر زمان و هر مکانی باشند، اما این کار برای آنها کمی سخت‌تر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید. به جای چرت زدن، کودکان ممکن است بی‌قرار شوند و گریه کنند، به ویژه هنگامی که بیش از حد خسته هستند.

نیاز به بغل یا آغوش

نوزادان نیاز زیادی به در آغوش گرفته شدن دارند. آنها دوست دارند چهره پدر و مادر خود را ببینند، صدای آنها را بشنوند و به ضربان قلبشان گوش کنند و حتی می‌توانند بوی منحصربه‌فرد پدر و مادر خود را تشخیص دهند. پس گریه کردن می‌تواند درخواست آنها برای در آغوش گرفته شدن باشد. نگران نباشید که با بغل کردن زیاد نوزاد، او را لوس کنید، زیرا لوس شدن یک نوزاد به خصوص در طول چند ماه اول زندگی ممکن نیست. برای استراحت دادن به دست‌های خود نیز گاهی می‌توانید نوزاد را در یک آغوشی کودک حمل کنید.

احساس سرما یا گرما

اگر کودک شما احساس سرما ‌کند، مثلا وقتی لباسش را درآورده‌اید تا پوشکش را عوض کنید یا باسن او را با یک دستمال یا پنبه مرطوب تمیز می‌کنید، ممکن است اعتراض خود را با گریه نشان دهد. نوزادان دوست دارند به خوبی پوشانده و تا حدی گرم نگه داشته شوند؛ اما نه بیش از حد گرم. قانون کلی این است که نوزادان با پوشیدن یک لایه لباس بیشتر از لباس مورد نیاز شما راحت هستند. نوزادان، بیشتر از سرمای زیاد ابراز ناراحتی می‌کنند تا از گرمای زیاد و اگر سردشان شود، با شدت بیشتری گریه می‌کنند.

 

دندان درآوردن

دندان در آوردن می‌تواند دردناک باشد، زیرا هر دندان جدید از لثه جوان و حساس کودک بیرون می‌آید. برخی کودکان بیش از دیگران درد می‌کشند، اما همه آنها به احتمال زیاد در مرحله‌ای از دندان درآوردن گریان و بی ‌قرار می‌شوند. اگر کودک شما بدون آنکه دلیلش را بدانید گریه می کند لثه او را با انگشت خود لمس کنید. ممکن است از کشف برآمدگی دندان در حال درآمدن کودکتان شگفت‌زده شوید. اولین دندان کودکان اغلب بین چهار و هفت ماهگی درمی‌آید، اگرچه زودتر هم می‌تواند این اتفاق بیفتد.

تحریک زیاد

بازی های هیجان انگیز، قرار گرفتن در یک مکان شلوغ، دیدن یک سریال ترسناک و همگی می تواند باعث تحریک پذیری زیاد کودک شما شود. در این شرایط با کوچکترین اتفاق و مشکلی، کودک بی دلیل شروع به گریه کردن می کند. مثلا قرار گرفتن در شلوغی می تواند برای بسیاری از کودکان خردسال وحشتناک و تحریک پذیر باشد. آنها به محض دیدن افراد غریبه شروع به گریه کردن می کنند. اگر کوچولوی شما به ظاهر بی دلیل گریه می کند و شما در مکانی هستید که صداهای بلند وجود دارد یا شلوغ است، سعی کنید آنها را به بیرون یا به اتاقی ساکت‌ تر ببرید و بگذارید چند دقیقه بنشینند تا آرام بگیرند.

بیمار بودن

اگر شما نیازهای اساسی نوزاد خود را برآورده کرده‌اید و همه روش‌های آرام کردن نوزاد را امتحان کرده‌اید و نوزادتان هنوز گریه می‌کند، ممکن است بیمار شده باشد. بهتر است درجه حرارت بدنش را بررسی کنید و در صورت نداشتن تب، گوش به زنگ دیگر نشانه‌های بیماری باشید. گریه یک نوزاد به علت بیماری معمولا متمایز از گریه ناشی از گرسنگی یا بی‌ حوصلگی اوست. اگر گریه نوزاد شما مثل همیشه نیست، به غریزه خود اعتماد کنید و فورا با پزشکش تماس بگیرید یا در اولین فرصت به مطب مراجعه کنید. همچنین لازم است برای آگاهی بیشتر با نشانه‌های بیماری نوزادان آشنا باشید.

 

چگونه می‌توان نوزاد در حال گریه را آرام کرد؟

هر پدر یا مادری بهتر روش آرام کردن کودک خود را می‌داند، اما برای آرام کردن گریه‌های بی‌دلیل نوزادان  روش‌ها و راهکارهایی به شکل مشخص‌تر وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

موسیقی و ریتم

  پخش موسیقی، خواندن لالایی یا آهنگ محبوبتان و کمی رقصیدن کنار کودک را امتحان کنید. انواع مختلف موسیقی را امتحان کنید تا بفهمید نوزاد شما به کدامشان پاسخ مثبت می‌دهد و آرام می‌شود.

صداهای آرامش‌بخش

  وقتی کودکتان گریه می‌کند، صدای پدر می‌تواند برایش آرامش‌بخش باشد، او صدای پدرش را می‌شناسد، پس شاید بد نباشد اگر لالایی گفتن پدر را هنگام گریه کردن امتحان کنید. همچنین صداهای آرامش بخش مثل صدای جاروبرقی و سشوار ممکن است خیلی آرامش‌بخش به نظر نرسد، اما بسیاری از نوزادان با جریان ثابت و مداومی از سروصدای پس‌زمینه که تداعی‌کننده صداهای است که در رحم مادر می‌شنیدند، آرام می‌شوند.

هوای تازه

 گاهی فقط باز کردن پنجره یا بیرون بردن نوزاد تا حیاط یا تراس فورا گریه او را متوقف می‌کند. اگر این روش موثر بود، از آن لحظه لذت ببرید، اطراف را نگاه کنید، به آسمان بنگرید، با نوزاد خود در مورد محیط اطراف خانه‌ صحبت کنید، حتی اگر تنها چیزی که در اطراف می‌بینید دیوار ساختمان روبه‌رویی باشد.

آب گرم

  مثل هوای تازه، آب گرم نیز می‌تواند نوزاد شما را آرام و گریه‌اش را قطع کند. برای تنوع، به جای حمام کردن سعی کنید نوزاد را در آغوش خود زیر دوشی با فشار خیلی کم آب بگیرید. اگر کودک شما سروصدا یا پاشیدن آب را دوست ندارد، به این کار اصرار نکنید، اما برخی از نوزادان واقعا از آن لذت می‌برند، فقط مراقب باشید که کف حمام لغزنده نباشد.

حرکت و نوسان

  نوسان و تحرکی که با در آغوش گرفتن نوزاد همراه است، گاهی می‌تواند برای آرام کردن نوزاد کافی باشد. راه‌های دیگر این است که او را در صندلی گهواره‌ای یا یک تاب برقی بگذارید یا نوزاد را با کالسکه به گردش کوتاهی ببرید.

ماساژ

 بیشتر نوزادان عاشق لمس شدن هستند، بنابراین ممکن است ماساژ همان چیزی باشد که کودکتان نیاز دارد. نگران نباشید اگر حرکات عالی و بی‌نقص برای ماساژ دادن نوزادان را نمی‌دانید، تا زمانی که حرکات دستتان ملایم و آهسته باشد و او ماساژ را دوست داشته باشد، آرام خواهد شد.

 

اگر هیچ کدام از راهکارها برای متوقف کردن گریه نوزاد موثر نبود، چه باید کرد؟

کودک به صورت طبیعی در هفته‌های اول زندگی زیاد گریه می‌کند. گریه کردن در حوالی ۲ ماهگی به اوج خود می‌رسد و بعد از آن به مرور از شدت و مقدار آن کم می‌شود. این مدت زمان اوقات سخت و پر استرسی برای والدین است. اگر کودک همه‌ی راه‌هایی که والدین امتحان می‌کند را رد کرده و کماکان به گریه کردن ادامه دهد، پدر و مادر خسته و ناامید خواهند شد.

اگر شما والدینی هستید که به نیازهای کودک خود اولویت داده و همه‌ی تلاش خود را می‌کنید که او آرام باشد، بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که در درجه اول باید از خود هم مراقبت کنید.

کودک را درون گهواره قرار داده و اجازه دهید که برای چند دقیقه گریه کند‌. در این مدت نفس‌های عمیق کشیده و به خود اجازه دهید تا اندکی آرام شود.

اگر هم خود و هم کودک خسته شده و شما احساس می‌کنید که کاری از دست شما ساخته نیست، از یکی از دوستان خود بخواهید که به شما کمک کند. در این مدت شما می‌توانید اندکی به خود وقت بیش‌تری اختصاص داده و استراحت کنید.

شرکت کردن در جلسات و گروه‌های حمایتی با حضور والدینی که به تازگی بچه دار شده‌اند و شنیدن تجربیات آن‌ها هم تا حدود زیادی موثر خواهد بود

پیش از سخت شدن شرایط و زیاد شدن مشکلات حتما با پزشک نوزاد خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

  • اولین راه آرام کردن نوزاد چیست؟

یکی از راه های آرام کردن نوزاد در مرحله اول خود مادر است. نوزاد وقتی بیقرار است مادر میتواند با نوازش و در آغوش گرفتن نوزاد او را آرام کند. این اولین راه برای آرام کردن نوزاد است. پدر هم میتواند برای تکمیل این فرآیند به مادر کمک کند.

  • گریه و بی قراری نوزاد تا چند ماهگی طبیعی است؟

گریه و ناآرام بودن نوزاد تا 4 ماهگی طبیعی است. البته اگر بیش از حد بوده و دائم در حال نالیدن و گریه کردن باشد، اصلا طبیعی نیست. نوزادان مانند یکدیگر رشد نمی کنند. برخی از کودکان حتی بعد از 4 ماهگی نیز به گریه های بی دلیل خود ادامه می دهند و برخی دیگر حتی قبل از رسیدن به 4 ماهگی آرام می شوند.

  • چرا نوزاد در شب گریه می کند؟

گاهی وجود علائم سرماخوردگی، گرفتگی بینی، تنفس نامناسب و… علت گریه نوزاد در خواب است. اگر نوزاد شما بیمار نیست، ممکن است به دلایلی مثل گرسنگی، تغییر الگوی خواب، اضطراب، خواب بد، نامناسب بودن رختخواب یا لباس و… گریه می‌کند.

 

گریه نوزادان