مراقبت از نوزاد و کودک

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد چیست؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در نوزادان یک ماهه تا کودکان یک ساله است. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد اغلب در نوزادان یک ماه تا چهار ماهه رخ می‌دهد و در بعضی موارد شامل نوزادان زیر شش ماه نیز می‌شود که طبق پژوهشات به‌روز دنیا، به تازگی وقوع این اتفاق تا سن ۹ ماهگی کودکان اعلام شده است. از این عارضه گاهی تحت عنوان مرگ گهواره‌ای یاد می‌شود، چرا که نوزاد زمانی که در گهواره است می‌میرد.

دلایل وقوع سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

با وجود دهه‌ها تحقیق، این عارضه هنوز یک دلیل مشخص ندارد، اما به‌طور کلی بیشتر کارشناسان معتقدند که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد زمانی رخ می‌دهد که کودک دارای آسیب‌پذیری‌ زمینه‌ای مانند عملکرد نابالغ یا غیرطبیعی قلب و غیرطبیعی بودن بیداری از خواب یا تنفس است یا در طول یک دوره مهم از مراحل رشد در معرض عوامل تنش‌ زایی مانند خوابیدن روی شکم  یا روی بستر نرم قرار گرفته است. یک علت دیگر برای چنین تشخیصی این است که نوزادانی که در اثر این سندرم از بین می‌روند، سروتونین پایین‌تر از حد نرمالی در ساقه مغزشان دارند. سروتونین به تنظیم تنفس، ضربان قلب و فشار خون در هنگام خواب کمک می‌کند.

 

عوامل خطرساز که می‌تواند منجر به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب شود

جنسیت
 پسران کمی بیش‌تر از دختران ممکن است بر اثر این سندروم جان خود را از دست دهند.

سن
 نوزادان بین سن دو ماهگی تا چهار ماهگی بسیار آسیب پذیر هستند.

نژاد
 به دلایل ناشناخته، نوزادان غیر سفید پوست بیش‌تر در معرض ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند.

سابقه خانوادگی
 نوزادانی که خواهر یا برادر و یا یکی از وابستگان نزدیک خود را بر اثر این حادثه از دست دادند هم بیش‌تر از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران
 کودکانی که با افراد سیگاری زندگی می‌کنند در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

تولد پیش از موعد
 زود به دنیا آمدن و وزن  پایین در هنگام تولد خطر بروز این عارضه را افزایش خواهد داد.

 

  • روش تشخیص سندرم مرگ ناگهانی نوزاد چیست؟

در صورتی که با بررسی‌ کالبد شکافی، سوابق و آزمایش های بالینی نوزاد علت مرگ او یافت نشود، سندرم سیدز می‌تواند به عنوان عامل مرگ کودک در نظر گرفته شود.

 

راهکارهای کاهش خطر وقوع سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

راه تضمین شده‌ای برای جلوگیری از بروز این عارضه وجود ندارد، اما می‌توان با انجام اقدامات زیر کمک کرد که نوزاد راحت‌تر بخوابد:

مراقبت از دوران بارداری

مراقبتهای زودهنگام و منظم قبل از زایمان می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کمک کند. شما همچنین باید در این دوران رژیم غذایی سالم خود را رعایت کنید، از دارو‌هایی بدون نسخه پزشک یا الکل استفاده نکنید. این موارد ممکن است احتمال تولد نوزاد نارس یا کم وزن را کاهش دهد. نوزادان نارس و کم وزن با خطر کمتری در معرض خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان قرار دارند.

نوزادان را هنگام خوابیدن و چرت زدن به پشت بخوابانید

نوزادان باید تا زمانی که 1 سال سن دارند، در هنگام خوابیدن روی پشت خود بخوابند. توجه داشته باشید که کودکتان را روی پهلو یا شکم نخوابانید.

قرار دادن نوزادان در موقعیت‌های مختلف در حالی که بیدارند

قرار دادن کودک در حالت‌های مختلف به رشد او کمک می‌کند. همچنین از بد فرم شدن سر نوزادتان نیز جلوگیری می‌کند. در حضور یک فرد بزرگسال به کودک خود فرصت دهید تا زمانی را روی شکم، باشد. سعی کنید کودک خود را برای مدت طولانی در یک صندلی به صورت نشسته یا حالت تکان خوردن روی گهواره قرار ندهید. 

استفاده از ملافه مناسب

فرزند شما باید روی یک تشک محکم با یک سطح سفت که توسط یک ورقه مناسب پوشانده شده است بخوابد.

نوزادتان را خیلی نپوشانید

او را گرم نگه دارید، اما نه خیلی زیاد که منجر به تنگی نفس او شود. دمای اتاق باید به صورتی باشد که کودک شما  احساس راحتی کند.

به اشتراک گذاری یک اتاق با نوزادتان

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که نوزادان نزدیک به تختخواب والدین بخوابند، اما در یک تختخواب مخصوص برای نوزادان به صورت جداگانه.

در صورت نداشتن تختخواب مخصوص نوزادان، او را به همراه سایر کودکان در یک رختخواب نگذارید

کودک خود را به تنهایی یا با شخص دیگری روی یک رختخواب  قرار ندهید. تختخواب خود را با کودکتان به اشتراک نگذارید، به خصوص اگر از الکل یا داروهای دیگری استفاده می‌کنید. 

سیگار کشیدن اطراف کودک ممنوع است

خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان ، برای کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشند بیشتر است. هنگام بارداری سیگار نکشید و اجازه ندهید که کسی در اطراف کودک شما سیگار بکشد. 

ایمنی سازی کنید(واکسیناسیون)
حداقل تا 6 ماه به کودک خود شیر دهید

تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به این سندروم را تا 50٪ در نوزادتان کاهش دهد.

به کودک زیر 1 سال عسل ندهید

از آنجا که عسل می‌تواند در نوزادان به بوتولیسم منجر شود، هرگز عسل را به کودک زیر 1 سال ندهید. بوتولیسم و باکتری‌های ایجاد کننده آن ممکن است به بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزادان مرتبط باشد. به یاد داشته باشید با استفاده از خدمات پرستاری در منزل، پرستارکودک همیشه برای پاسخ به هر گونه سؤالی که در مورد سندروم مرگ ناگهانی نوزادان یا SIDS دارید پاسخ گو خواهد بود. همچنین با مراقبت صحیح، گرم نگه داشتن، سرگرم کردن و بازی با نوزادتان، به پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزادان کمک خواهد کرد.

  • آیا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد قابل درمان است؟

تا به امروز هیچ روش درمانی یا واکسنی برای از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایجاد نشده است زیرا یک اتفاق غیر منتظره و غیر قابل پیش‌بینی است که ممکن است برای هر نوزادی پیش بیاید. با این حال با شناسایی و کنترل کردن عوامل خطرساز ،می‌توان احتمال وقوع آن را تا حدی کاهش داد.

 

 

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد